CHODZEŃ Warszawa - GR Yaris w dwóch wersjach specjalnych | Toyota
25 stycznia 2024

GR Yaris w dwóch wersjach specjalnych

Ogier Edition i Rovanperä Edition

TOYOTA GAZOO Racing zaprezentowała dwie wersje specjalne hot-hatcha GR Yaris, które powstały przy współpracy z mistrzami świata Sébastienem Ogierem i Kalle Rovanperą. Liczba egzemplarzy Toyoty GR Yaris Ogier Edition oraz Rovanperä Edition będzie ograniczona.

 

Dwie nowe limitowane wersje Toyoty GR Yaris powstały z inicjatywy Akio Toyody. Prezes Zarządu i dyrektor reprezentatywny Toyota Motor Corporation, który w zawodach startuje pod pseudonimem Morizo, chciał w ten sposób uhonorować zwycięzców światowego czempionatu, podziękować członkom zespołu, a także sprawić radość fanom motorsportu. Auta zaprezentowano w dniu inauguracji Rajdu Monte Carlo, od którego zespół TOYOTA GAZOO Racing WRT rozpoczyna obronę mistrzowskich tytułów.

Bazą do stworzenia nowych wersji posłużyły prototypowe auta pokazane podczas targów Tokyo Auto Salon w 2023. Detale dopracowano przy udziale Sébastiena Ogiera, który dwa ze swoich ośmiu tytułów mistrzowskich zdobył za kierownicą rajdowego Yarisa WRC (2020, 2021), i Kalle Rovanpery, czyli najmłodszego mistrza świata w historii rajdów i triumfatora cyklu WRC w latach 2022–2023.

Pojazdy wyposażono w ulepszony 3-cylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem, który wytwarza 280 KM mocy i 390 Nm momentu obrotowego. Został on zespolony z 6-biegową skrzynią manualną z inteligentnym systemem sterowania iMT. W odróżnieniu od standardowego GR Yarisa tryby jazdy Gravel i Track zostały w obu autach zmodyfikowane, by jak najlepiej oddawać preferencje obu kierowców pod względem przyczepności i prowadzenia. Ponadto każde z aut ma charakterystyczne elementy stylistyczne oraz detale wnętrza.

Toyota GR Yaris Ogier Edition

Toyota GR Yaris Ogier Edition została wyposażona w dwa nowe tryby pracy napędu 4x4: Seb i Morizo.

Nad ustawieniami pracy w pierwszym trybie osobiście czuwał Ogier. Napęd 4x4 oraz mechanizmy o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i z tyłu tak dystrybuują moc, by większość trafiała na tylną oś, a auto umożliwiało uślizg tylnych kół. Kierowca zyskuje dzięki temu lepszą kontrolę i wyczucie samochodu, co przekłada się na osiąganie lepszych czasów.

Tryb Morizo został opracowany na bazie rajdowych doświadczeń Akio Toyody i został skalibrowany tak, by kierowca uzyskiwał powtarzalne wyniki.

Limitowana wersja Ogier Edition ma lakier w kolorze Matt Stealth Grey. Na grillu i felgach umieszczono francuską flagę, co jest nawiązaniem do narodowości ośmiokrotnego mistrza świata. Auto zdobią też naklejki przypominające o zdobytych przez Ogiera tytułach. Na przednich drzwiach dodano naklejki TOYOTA GAZOO Racing, a na tylnej klapie emblemat Ogier Edition.

Wyróżnikiem auta jest nowy tylny spojler z włókna węglowego i pomalowane na niebiesko zaciski hamulcowe.

W kabinie uwagę zwraca tabliczka upamiętniająca mistrza WRC umieszczona na desce rozdzielczej przed pasażerem. Kierownicę obszyto nicią w kolorach czerwonym, szarym i niebieskim, co nawiązuje do flagi Francji. Fotele, a także skrzynia biegów i dźwignia hamulca ręcznego mają szare obszycia.

Toyota GR Yaris Rovanperä Edition

GR Yaris w wersji limitowanej Rovanperä Edition także ma dwa specjalne tryby jazdy – Donut i Kalle.

Tryb Donut odzwierciedla pasję najmłodszego rajdowego mistrza świata do driftingu. Moc przekazywana jest głównie na tylną oś, a tryb umożliwia z łatwością zerwanie przyczepności tylnych kół, jazdę w poślizgu oraz wykonywanie obrotów auta w miejscu.

Z przypadku trybu Kalle napęd wykorzystuje tylny mechanizm o ograniczonym poślizgu Torsen oraz tylną przekładnię różnicową o stałej prędkości, uzyskując linearną charakterystykę prowadzenia. Wchodząc w zakręt, auto przekazuje więcej mocy na tylną oś, a mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia na wyjściu z niego zwiększa moc na przedniej osi, by jak najefektywniej przejechać łuk.

Wersję specjalną GR Yaris Rovanperä Edition wyróżnia trzykolorowe malowanie nadwozia nawiązujące do motywów umieszczonych na kasku Fina. Na przednich błotnikach znajdują się naklejki mistrza WRC, a przednie drzwi i tylny zderzak ozdobiono napisem TOYOTA GAZOO Racing. Na tylnej klapie umieszczono emblemat Rovanperä Edition.

Auto wyposażono w 18" felgi aluminiowe BBS, a tylny regulowany spojler wykonano z włókna węglowego.

We wnętrzu obszycie tapicerki nawiązuje do fińskich barw narodowych, a przed pasażerem, tak jak w Ogier Edition, umieszczono tabliczkę okolicznościową.

Specjalne wersje Toyoty GR Yaris powstaną w ściśle limitowanej liczbie egzemplarzy. Informacje o dostępności i zamówieniach zostaną podane wkrótce.

GR Yaris – wyróżniki wersji specjalnych:

 

  Ogier Edition Rovanperä Edition
Nadwozie lakier Matt Stealth Grey trzykolorowe malowanie nadwozia
naklejki mistrza WRC na przednich błotnikach naklejki mistrza WRC na przednich błotnikach
felgi aluminiowe BBS w rozmiarze18x8J felgi aluminiowe BBS w rozmiarze18x8J
zaciski pomalowane na niebiesko  -
naklejki TOYOTA GAZOO Racing na przednich drzwiach naklejki TOYOTA GAZOO Racing na przednich drzwiach oraz tylnym zderzaku
emblemat Ogier Edition na klapie bagażnika emblemat Rovanperä Edition na klapie bagażnika
nowy spojler dachowy z włókna węglowego regulowany spojler tylny z włókna węglowego
flaga Francji oraz logo TOYOTA GAZOO Racing na kołach logo TOYOTA GAZOO Racing na kołach
grill ozdobiony motywem francuskiej flagi  -
Wnętrze tabliczka upamiętniająca mistrzostwo WRC na desce rozdzielczej tabliczka upamiętniająca mistrzostwo WRC na desce rozdzielczej
cyfrowe zegary GR ze specjalnymi motywami dla trybów jazdy Morizo i Seb cyfrowe zegary GR ze specjalnymi motywami dla trybów jazdy Donut i Kalle
przeszycie kierownicy nawiązujące do barw narodowych Francji (czerwony/szary/niebieski) przeszycie kierownicy nawiązujące do barw narodowych Finlandii (niebieski/szary)
szare obszycia foteli, dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego szare i niebieskie obszycia foteli, dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego
Mechaniczne tryby pracy napędu 4x4: Morizo, Seb i Normal tryby pracy napędu 4x4: Donut, Kalle i Normal
trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem o mocy 280 KM i 390 Nm momentu obrotowego trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem o mocy 280 KM i 390 Nm momentu obrotowego
6-biegowa skrzynia manualna z inteligentnym systemem sterowania iMT 6-biegowa skrzynia manualna z inteligentnym systemem sterowania iMT
 -  tylna przekładnia różnicowa o stałej prędkości