CHODZEŃ Warszawa - Toyota GR Yaris wystartuje w 61. Rajdzie Barbórka
22 listopada 2023

Toyota GR Yaris wystartuje w 61. Rajdzie Barbórka

Za kierownicą sportowego modelu Toyoty zasiądzie Anna Gańczarek-Rał

W dniach 1–2 grudnia odbędzie się 61. Rajd Barbórka kończący sezon motorsportowy w Polsce. Na starcie tej niezwykle prestiżowej imprezy zamelduje się m.in. zbudowana w Polsce Toyota GR Yaris. Samochód poprowadzi jedna z najbardziej wszechstronnych zawodniczek w Polsce - Anna Gańczarek-Rał, pilotowana przez Maksa Staniszewskiego.

 

Toyota GR Yaris to jeden z najbardziej udanych sportowych samochodów w historii marki. Nic więc dziwnego, że posłużył on jako model homologacyjny dla GR Yarisa Rally1, który wywalczył komplet tytułów w rajdowych mistrzostwach świata w dwóch ostatnich sezonach.

Co sprawia, że seryjna Toyota GR Yaris cieszy się tak dużą popularnością wśród miłośników sportów motorowych? 261-konny hot hatch jest wyposażony w napęd na cztery koła GR-FOUR, manualną skrzynią biegów i mechaniczny hamulec ręczny. Inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing wiele uwagi też poświęcili ograniczeniu masy pojazdu i aerodynamice nadwozia. Od 0 do 100 km/h pojazd ten przyspiesza w 5,2 s. Jest nie tylko bardzo dynamiczny, ale daje też niezwykłą radość z prowadzenia dzięki świetnym właściwościom jezdnym.

Sportowy GR Yaris został tak zaprojektowany, by mógł odnosić sukcesy w lokalnych rajdach i wyścigach. Po niezbędnych modyfikacjach pod kątem bezpieczeństwa GR Yarisy rywalizują w rajdach w Japonii, Włoszech, a także w hiszpańsko-portugalskim TOYOTA GAZOO Racing Iberian Cup.

GR Yaris gotowy na Rajd Barbórka 2023

Rajd Barbórka kończy sezon motorsportowy w Polsce. Z okazji 61. edycji tej imprezy firma K Rally Team zbudowała GR Yarisa w wyjątkowej specyfikacji. Rajdówka ma moc 320 KM, 490 NM i waży 1240kg. Wyposażona jest w sekwencyjną skrzynię biegów o 6 przełożeniach, mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu z przodu i z tyłu oraz hydrauliczny hamulec ręczny. Zmodyfikowano układ dolotowy i wydechowy, zamontowano amortyzatory Reiger i sterownik silnika Motec.

Za kierownicą tej wyjątkowej rajdówki zasiądzie jedna z najbardziej wszechstronnych zawodniczek w polskim sporcie samochodowym – Anna Gańczarek-Rał. Jest ona m.in. mistrzynią Polski w wyścigach torowych, rywalizowała też w wyścigach górskich, rajdach cross-country, a nad rajdowymi umiejętnościami pracuje z doskonałym kierowcą rajdowym i instruktorem Adamem Sroką. Jest też promotorką udziału kobiet w motorsporcie i pasjonatką klasycznej motoryzacji.

W Rajdzie Barbórka Anna Gańczarek-Rał zadebiutowała w 2019 roku. Tegoroczna edycja będzie jej trzecim startem w tej imprezie i jednocześnie pierwszym za kierownicą Toyoty. Jej pilotem w będzie Maksymilian Staniszewski. 

Sukcesy Toyoty w Rajdzie Barbórka

Rajd Barbórka co roku gromadzi na starcie najlepszych kierowców rajdowych, a także gwiazdy wyścigów, rallycrossu czy rajdów cross-country. To wspaniały pokaz jazdy mistrzów kierownicy oraz prawdziwe święto dla kibiców. Ukoronowaniem imprezy i całego sezonu jest kultowy odcinek w samym sercu Warszawy – Kryterium Karowa. Statuetka Pani Karowej jest jednym z najcenniejszych trofeów w polskim motorsporcie.

Rajd Barbórka jest organizowany w Warszawie od 1964 roku. Od lat ważną częścią tego wydarzenia są rajdowe Toyoty. W 1993 roku Marek Gieruszczak triumfował w tej imprezie za kierownicą modelu Celica GT-Four ST165, a sześć lat później wyczyn ten powtórzy Robert Gryczyński w Corolli WRC.