CHODZEŃ Warszawa - Tuning auta – co można, zmienić w samochodzie? | TOYOTA

TUNING AUTA

Co można, a czego nie wolno zmieniać w samochodzie

Od zwiększenia mocy przez zmianę wyglądu po dołożenie dodatkowego wyposażenia i podniesienie komfortu podróży. Tuning auta, czyli indywidualna modyfikacja pojazdu, daje pole do popisu i pozwala lepiej dopasować samochód do potrzeb właściciela. Sprawdźcie, jakie zmiany dopuszcza polskie prawo.

 

Tuning optyczny samochodu

 

Zmiana aspektów wizualnych auta pozwala łatwo wyrazić własny styl i charakter oraz poprawić wygląd naszego samochodu stosunkowo niewielkim kosztem. Do najpopularniejszych zabiegów kosmetycznych należą: dołożenie większych felg aluminiowych oraz przyciemnienie szyb.

 

Decydując się na zmianę kół, musimy upewnić się, czy zastosowane przez nas felgi i opony mają taką samą średnicę jak oryginalne koła. Producenci dopuszczają różnicę w zakresie od +1,5% do -2% średnicy. Zastosowanie innych felg z ogumieniem o zbyt dużym lub zbyt małym profilu może mieć negatywny wpływ na prowadzenie i spalanie naszego auta, a także sprawić, że prędkościomierz będzie podawał nieprawidłowe wartości. Do obliczenia wielkości zamienników felg i opon służą specjalne kalkulatory. Osoby, które nie czują się na siłach, by porównywać liczne zmienne czy sprawdzać prawidłowe odsadzenie opony od piasty (zwane wartością ET), powinni zdać się na poradę fachowca w serwisie lub warsztacie oponiarskim.

 

Przyciemnienie szyb to kolejny zabieg, który w tani i prosty sposób poprawia wygląd naszego auta i daje pasażerom więcej prywatności. Decydując się na tego typu tuning, warto zapoznać się z przepisami, które określają jasno, że przednia szyba pojazdu musi przepuszczać co najmniej 75% światła, a boczne przednie szyby 70%. Specjalne urządzenia, które posiadają policjanci, pozwalają na sprawdzenie przepuszczalności naszych szyb podczas rutynowej kontroli. Jeśli folia, którą zostało oklejone auto, nie spełnia norm, możemy pożegnać się z dowodem rejestracyjnym. Kierowca takiego auta zostanie wysłany najpierw do warsztatu, by usunąć nielegalny tuning, a następnie do stacji kontroli pojazdów na ponowny przegląd.

 

Oświetlenie auta to kolejny popularny, choć zdecydowanie bardziej kosztowny zabieg, który pozwala poprawić wygląd naszego samochodu. Właściciele decydujący się doposażyć pojazd w ksenony czy dołożyć dodatkowe lampy LED do jazdy w dzień muszą zapoznać się z przepisami, które wyraźnie określają ich rozmieszczenie na nadwoziu samochodu. W przeciwieństwie do bezpiecznej wymiany oświetlenia na oryginalne, stosowane na przykład w lepiej wyposażonej wersji tego samego modelu, montowanie niefabrycznych zamienników i rozwiązań, które nie zostały przewidziane przez producenta, niesie ze sobą duże ryzyko. Lampy pozbawione odpowiedniej homologacji nie mogą być używane na drogach publicznych. Dołożenie oświetlenia ksenonowego wymaga zamontowania w pojeździe spryskiwaczy lamp oraz systemu samopoziomowania reflektorów, a to dodatkowe koszty.

 

Tuning mechaniczny auta

 

Zwiększenie osiągów silnika czy dołożenie bardziej rasowo brzmiącego wydechu potrafi przynieść dużo radości z jazdy, ale nieprawidłowo przeprowadzony tuning mechaniczny może być przyczyną wielu problemów, zwłaszcza jeżeli za „poprawianie fabryki” bierze się mało doświadczony warsztat. Modyfikacja charakterystyki pracy silnika na taką, która nie została przewidziana przez producenta, może zdecydowanie skrócić żywotność jednostki napędowej. Właściciele decydujący się na zwiększenie mocy muszą liczyć się z faktem, że nieautoryzowana ingerencja pod maską w większości przypadków oznacza utratę gwarancji. Dodatkowo warto pamiętać, że moc w aucie może zostać podniesiona wyłącznie o 5% nominalnej wartości i taka zmiana musi być zgłoszona urzędowi komunikacji oraz potwierdzona badaniem technicznym.

 

Prawo jasno określa również ograniczenia dotyczące głośności układu wydechowego. Tłumiki emitujące więcej niż 93 dB dla silników benzynowych oraz 96 dB w przypadku diesli są niedozwolone, a kierowca zbyt głośnego auta może pożegnać się z dowodem rejestracyjnym przy najbliższej kontroli drogowej. Wysoki mandat zapłacą również ci, którzy zdecydowali się na ingerencję w układ wydechowy i pozbawili go katalizatora czy filtra cząstek stałych. Obecne przepisy w coraz bardziej restrykcyjny sposób regulują ekologiczne aspekty naszych aut, a diagności na badaniach technicznych są szczególnie wyczuleni na kwestie ponadnormatywnej emisji spalin.

 

 

Tuning fabryczny samochodu

 

Co zrobić, jeżeli mamy ochotę odmienić nasze auto, ale nie chcemy ryzykować mandatu i powierzać samochodu nieautoryzowanemu serwisowi? Odpowiedzią jest wtedy tuning fabryczny, czyli oryginalne modyfikacje zaprojektowane przez producenta naszego pojazdu. Wybierając fabryczny power box czy decydując się na wymianę felg lub dołożenie spojlerów zaprojektowanych przez tych samych inżynierów, mamy pewność pełnej kompatybilności i dobrego dopasowania. Nie musimy się obawiać, że producent zaproponuje nam rozwiązanie, które nie zostało dopuszczone przepisami, ani takie, które sprawi, że nasza gwarancja nie zostanie uznana. Często powtarzany mit, że oferta tuningowa producentów jest mocno ograniczona, nie ma zastosowania w rzeczywistości. Patrząc na liczbę akcesoriów do Toyoty AYGO X czy przeglądając długą listę zaawansowanych modyfikacji mechanicznych Toyoty Hilux Artic Trucks można szybko dojść do wniosku, że w katalogach producentów znajdziemy wszystko, czego nam trzeba do stworzenia auta, które w pełni zaspokoi nasze potrzeby i odzwierciedli indywidualny styl życia.